Pages

Friday, August 8, 2008

'Throw' dan 3 anaknya


Assalamualaikum wbt
Jumaat..penghulu segala hari...tatkala diriku berjalan mnghampiri pintu rumahku hari ini..daku terlihat..kelibat Throw dan anak2nya di luar halaman rumah.....
"setahu aku..anak Throw 3 je..awat ada sekoq lagi nie??"
aku mnghampiri mereka...lantas aku terkedu seketika..seekor tikus yg agak besar saiznya sudah terbaring kaku di situ..aku hairan dan berasa sgt pelik..setahu aku..Throw x penah didedahkan dgn tikus dan sebagainya..diriku dikurung sejak kecil hngga dewasa..aku duduk berdekatan 4 beranak itu sambil memerhatikan tingkah laku dan grak geri mereka..dgn tiba2..Throw melambungkan si tikus yg sudah kekerasan..ke sana ke mari...tetapi hya seekor dari anaknya yg memerhatikan perlakuan Throw..yg laen tido je..ntah pape...malas tol..blajar laa.dah mak ajar tgkp tikus...ish3..
dari sini..dapat dikonklusikan..haiwan yg tidak berakal masih lagi berjaya melakukan sesuatu yg tidak pernah dipelajarinya..tetapi merupakn fitrah asal diri mereka....aku mmg kagum benar dgn Throw..walaupun x pernah diajar oleh ibunya..dek kerana ibunya sudah dibuang...hmmm..dy ttp mampu berdikari...
kita selaku manusia..sedarkah..akan kebolehan diri kita...kita masih boleh berfikir bukan???
kita dapat menentukan apa yg akan terjadi daripada sesuatu perlakuan..dapat berfikir dgn waras sebelum melakukan tindakan..kerana kita diberi akal oleh Allah SWT...jadi berusahalah utk berdiri diakai sendiri..dan yg pasti Allah telah berfirman..mafthumnya
"Tidakkan aku ubahkan sesebuah kaum itu selagi mereka tidak mngubah diri mereka sendiri"..AQ(dah lupe ayat bapae n surah bape..kui3)
detik berlaku..aku mndekati Throw..dan melihat tikus yg kekerasan itu..tidak tampak sebrg kesan darah padanya...hmm...daku kehairanan..aku cuba mngnggu mereka...ku kepil ekor tikus dgn jariku...dan aku buang tikus itu ke bawah sebatang pokok..dan aku kembali ke tmpat dudukku..memerhatikan mereka semula...
kali ini aku cukup kagum....si ibu (Throw)..nekad..pergi mngambil tikus itu semula dan membawanya berdekatan anak2nya...hmmm...Subhanallah..kagum bnar kau akan kesungguhan seekor hurair yg cukup bersungguh2 dalam mngajar anak2nya
diriku berfikir...jika diriku disirami ilmu..kesungguhan sebeginlah yg patut aku tonjolkan...kesungguhan sebeginilah yg patut aku sedarkah kepada masyarakat..hanya seekor qith yg x berakal...telah yg mngajar aku..akan erti kesungguhn hari ini..pada hari yg merupakn penghulu segala hari...
sabda NABI SAW.."innallahha yuhibbu iza amila ahadukum amalan an yutqinah" au kam qalannabi sallahualaihiwassalam..
mafthumnya.."sesungguhnya Allah itu sukakan sesebuah amalan seseorg itu..amalan yg tekun(si dia bertekun melakukannya)...hmmm...
renungakn dan selamat beramal~hehe

0 comments: